Lastik Kılavuzu

2014 HAZİRANINDAN BERİ LASTİK YANAK YAZILARINDA YAPILAN YENİLİKLER
MICHELIN, lastikler üzerinde yer alan bilgilerin kolay okunup anlaşılabilmesi için yeni bir işaretleme sistemi kullanmaktadır.
Bu yeni markalama, üç alanda organize edilir:
- MICHELIN markası : Ürünün orijinalliğini garantiler.
- Lastiğin serisi: Kullanımınızın tanımlanması.
- Lastiğin ebadı ve pozisyonu : Araç üzerindeki pozisyonu.
Bu markalama ürünün tanınmasını ve kullanımının anlaşılmasını kolaylaştırır. Dingiller üzerindeki pozisyon bildirimi kolaylaştırır.
Kaplanan lastikler de yenilendikçe bu yeni markalama uygulanmasından faydalanmaktadır.
Michelin lastik tanımlamaları
Bugün MICHELIN lastikleri şu prensibe göre adlandırılmaktadırlar:
Bu adlar, lastiğin kullanım çevresinin belirlenmesi için yeni bir sürüme doğru gelişim arz ederler: Bu adlar, MICHELIN XTE 2’nin MICHELIN X® MULTI™ T olarak değiştirilmesi gibi, ürünlerin yenilenmelerine göre ortaya çıkarlar:
Bazı durumlarda, ürün adları ayrıca araç sahibinin özel beklentilerine cevap vermek üzere ürünün özel bir avantajını ifade eden bir opsiyon da içerirler. Örneğin:
* Böyle bir ürün bulunmamaktadır. Örnek amaçlı verilmiştir.
OPSİYONLAR
ENERGY™: Yakıt tasarrufu
GRIP : Her mevsim yol tutuş
WINTER : Kış koşulları
ICEGRIP : Buzda yol tutuş
HD : Güçlendirilmiş karkas
HL : Yüksek yük taşıma
Bu liste uzayabilir.
Noktaları inceleyin
- Kullanım sınırı göstergesi
- Kullanım alanını belirten resim
- Kullanım alanını logosu
- Lastik imalat yılına ve fabrika kurallarına göre DOT (hafta + yıl)
- Regroovable : Yeniden diş açılabilir lastik
-
Ebat bilgilendirmeleri:
Lastiğin kesit genişliği (mm)
Serisi: (yüksekliğin kesit genişliğine oranı x 100)
R: lastiğin yapısı (Radyal)
Lastiğin jant çapı (inch)
-
Yük kapasitesi indeksleri ve hız indeksi
Ebada göre tek nokta yerleşimi - Lastiğin pozisyonunu gösteren silüet
- Toublesse: iç lastiksiz kullanıldığının işareti
- Lastiğin pozisyonunu belirten harf
- MICHELIN markasının logosu
- Avrupa homologasyon işaretlemesi
- M + S bilgisi, kullanım kategorisi
Hız endeksleri
HIZ ENDEKSLERİ | Km /saat olarak hız |
---|---|
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
HIZ ENDEKSLERİ | Km/saat olarak hız |
---|---|
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
HIZ ENDEKSLERİ | Km/saat olarak hız |
---|---|
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
Yük indeksi
INDEKS | Yük kg |
---|---|
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
INDEKS | Yük kg |
---|---|
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
INDEKS | Yük kg |
---|---|
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3150 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3350 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
INDEKS | Yük kg |
---|---|
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
171 | 6150 |
172 | 6300 |
173 | 6500 |
174 | 6700 |
175 | 6900 |
176 | 7100 |
177 | 7300 |
178 | 7500 |
179 | 7750 |
Tonajlı kullanımın riskleri
Lastiğin üzerinde belirtilen yük kapasitesinden fazla yük ile kullanmak lastiğin yapısında geri dönülemez hasarlara neden olarka lastiğin aşırı ısınmasına, yanmasına hatta parçalanarak kullanılmaz hale gelmesine neden olabilir.
Ağır vasıta lastiği seçimi: önemli bir aşama
MICHELIN ağır vasıtalar için, kullanım koşuluna ve araç çeşitlerine göre farklı seçenekler sunar. Yasal mevzuat ve teknik talimatlara uyumlu olarak, Michelin size ürün seçimi ve kullanılması alanında yardımcı olur.
Kullanıma ilişkin uyarılar ve talimatlar
Ülkenizde yürürlükte bulunan düzenlemelere ve araç üreticileri ve imalatçılar tarafından tavsiye edilen donanımlara uyun: Ebatlar, yük endeksleri, hız endeksi, yapı… Orijinal donanımın değiştirilmesi söz konusu ise, ülkenizde yürürlükte bulunan düzenlemeyi kontrol edin. Bazı ülkelerde, bu şekilde değiştirilen aracın bir resmi izin alması gerekmektedir.
Farklı kullanım koşullarını dikkate alın. En uygun lastiği bulmak için, kendi beklentilerinize dikkat edin (uzun yol, kış mevsiminde kullanım, zorlu koşullar…).
Emniyetiniz açısından ve yürürlükte bulunan düzenlemelere uymak için, bir ikinci el lastiği veya kullanılmış lastiği bir profesyonele kontrol ettirin.
Aynı dingil üzerinde bulunan lastikler için bazı kriterler belirlenmiştir. Bazı ülkelerin düzenlemelerinde aynı dingil üzerinde kullanılabilecek lastiklerin diş derinliği farkları belirtilmiştir, ve ayrıca gerek zorunlu olarak gerek şiddetle tavsiye edilir şeklinde aynı desen kullanımı gerekliliği de belirtilmiştir.
Lastiği asla belirtilen teknik özelliklerinin ötesinde kullanmayın. Aracın bazı aşırı veya normal olmayan geometrik ayarları, lastiğinizin performansı üzerinde sorun olumsuz etki yaratabilir.
Ağır vasıta lastiğinizin yanlış seçilmesi veya hatalı kullanılması da, bazı mekanik parçaların erken bozulmasına neden olabilir.
3 adımda ağır vasıtanıza en uygun lastiğin seçimi
Ağır vasıtalarda başlıca üç dingil bulunur: Direksiyon dingili, Motor dingili ve Taşıyıcı dingiller.
Emniyetli bir sürüş ve optimal randıman için, bazı seçim kriterlerine uyun.
Takip edilmesi gereken 3 aşama:
Lastiğinizin kullanım alanını doğru belirleyin
MICHELIN'in ağır vasıtalara yönelik 6 lastik serisi arasından seçiminizi yapın. Her seri farklı ihtiyaçlara ve farklı kullanımlara cevap verir.
Lastiğin ebadını doğru belirleyin
Bir dingilin maksimum yük kapasitesi, yürürlükte bulunan düzenlemeye göre araç üreticisi tarafından belirlenir. Bu dingile daha yüksek yük kapasitesi olan lastikler takılması, imalatçının resmi onaylı yük değerinin aşılmasına izin vermez.
Tek veya çift kullanımlı her ağır vasıta lastik ebadı için: ETRTO'nun "Standart El Kitapçığı"nı inceleyin ve/veya imalatçı tavsiyelerine bakın.
Resmi onayı olmayan bir jant üzerine asla lastik takmayın: Tekerlek ve/veya lastik hasar görebilir, düzensiz bir temas yüzeyi söz konusu olabilir, karkas , yol tutuşu, ve lastiğin ömrünü olumsuz yönde etkileyebilir.
Uygun yapıyı seçme
Araç üzerinde hangi pozisyonda kullanılacağına karar vermek için aşağıdaki noktalara uyunuz;
Bir yönlendirici (ön)dingil için;
- Sadece «F» veya «Z» işaretli lastikleri kullanın
- Ön dingillerde(yönlendirici oldukları için) asla «T» işaretli lastik kullanmayın
Bir çeker dingilde «D» işaretli lastikleri kullanın
Bir taşıyıcı dingilde «T» işaretli lastikleri kullanın
* Tavsiyelerine uygun olmayan durumlardan doğabilecek zararlardan Michelin sorumlu tutulamaz.
*Bu lastikler, taşıyıcı dingil üzerinde kullanım için özel olarak geliştirilmiş ve motorlu araçların yönlendirici (ön) dingilleri üzerine monte edilmek üzere tasarlanmamışlardır. Tavsiyelerine uygun olmayan durumlardan doğabilecek zararlardan Michelin sorumlu tutulamaz.
Bir yönlendirici (ön) dingilde:
Yalnızca « F » veya « Z » işaretli lastikler kullanmak gerekir. Bunlar, motorlu araçların yönlendirici (ön) dingillerinin özel sürüş ihtiyaçlarına cevap vermek üzere tasarlanmış ve imal edilmişlerdir: Dinamik yük, dingillerin geometrik açıları, yüksek kilometre randımanı vb.
Bir çeker (motor) dingilde:
Yalnızca « D » veya « Z » işaretli lastikler kullanmak gerekir. « D » işaretli lastikler, motor ve frenleme torklarının aktarımları, ikili kullanım, aracın en yüksek yük kapasiteli dingili vb. Çeker (motor) dingillerin özel ihtiyaçlarına karşılık vermek üzere tasarlanmış ve imal edilmişlerdir « Z » işaretli lastikler, Çeker (motor) dingillerinde kullanılabilirler, ancak, bu dingilin performansı dikkate alınacak olunursa, « D » işaretli lastikler en iyi sonucu verecektir. Bazı kullanım koşullarına, « Z » işaretli lastikler çeker (motor) dingil üzerinde kullanım açısından da en iyi sonucu verecek şekilde üretilmiştir: Örneğin şehir içi kullanım lastikleri X INCITY.
Bir taşıyıcı dingilde:
Yalnızca « T » veya « Z » işaretli lastikler kullanmak gerekir. Bu yapılar, taşıyıcı dingillerinStatik ve dinamik yük, yanal sürtünme, orta dingiller üzerinde yüksek kilometre randımanı vb özel ihtiyaçlarına karşılık vermek üzere tasarlanmış ve imal edilmişlerdir. « T » işaretli lastikler,çekilen araçlara (römork veya yarı römork) uygun yük ve hız indekslerini taşırlar. « Z » işaretli lastiği bu dingillere monte ederken, yük ve hız indekslerinin dingilin ihtiyaçlarına uygun olduğunu kontrol ediniz. Avrupa'da MICHELIN 'nin « T » işaretli lastikleri ETRTO tarafından belirtilen « FRT » (Free Rolling Tyre) işaretini taşır;
Yönlendirme (ön) veya Çeker (motor) dingilleri üzerinde asla « T » işaretli lastiklerin kullanılmaması gerekir.
FRT işaretlemesi:
FRT işaretlemesi, Avrupa 54. regülasyonunda belirtilmiştir: Bu işaretleme, taşıyıcı dingiller için özel olarak tasarlanmış lastiklerde kullanılır (çekilen dingilde kullanılan lastikler). Bu düzenleme, Avrupa sınırlarında kullanılan tüm yeni lastikler için geçerlidir: Yani FRT sembolü bulunan lastikler, yalnızca taşıyıcı dingiller üzerinde kullanılacak şekilde onaylanmışlardır ve diğer dingiller üzerinde kullanılamazlar. Michelin lastikleri üzerine FRT işaretlemesini uygular. Tavsiyelerine uygun olmayan durumlardan doğabilecek zararlardan Michelin sorumlu tutulamaz.
İlerlemeye karşı koyan güçler
Yer değiştirmek için enerji gerekir. Yakot tüketimini indirgemek için, araçların hareketine karşı koyan güçlerin etkisinin azaltılması gerekir (Aracın ağırlığına bağlı yerçekimi, havanın direnci, mekanik sürtünmeler). Lastiklerin çoğunlukla olduğundan düşük tahmin edilen sürüş direnci, yakıt tüketiminden 1/3 oranında sorumludur.
Aerodinamik çekiş, yerçekimi ve süredurum
Mekanik sürtünme ve motor randımanı
Lastiklerin direnci
Tekerlek, emniyet faktörü
Tekerlek, aracın gerçek bir emniyet faktörüdür. Çünkü,
|
|
Jantın ve tekerleğin, öngörülen kullanım için yeterli bir dirence sahip olduğundan emin olmak için jant ve tekerlek üreticilerine danışın. *
* Kaynak ETRTO
Tekerlek adları
Korumalı valfli tekerlek
Valfin hasar görmesinden kaçınmak için (tekerlek içine bir nesne girdiğinde), Michelin korumalı valfli tekerlek kullanılmasını önerir (Tekerlek ALV).
Valf diskin dışına yerleştirilir.
Tekerlek ALVValf emniyet altındadır. |
Klasik tekerlekDisk ve fren kaliperi arasına bir taş sıkışırsa, tehlikelidir. |
|
|
Değiştirilebilir tekerlek
Çift çıkışlı bir valf ile donatılmış, yarı römork ve römork için değiştirilmiş tekerlek, gerekirse lastik takımının döndürülmesini sağlar.
Değiştirilebilir tekerlek (REV)
X-One tekerlek
Tekerlek+ X-One lastik takımı, 130 kg daha fazla yük taşınmasını sağlar ve tüketimi %1,5 oranında azaltır.
Çift tekerlekler |
X ONE tekerlek |
|
|
Çift tekerlekler (şema) 2 tekerlek 22.5 x 9.00, 315/70 R 22.5 lastik için 2 tekerlek 22.5 x 7.50, 275/70 R 22.5 lastik için |
X-One tekerlek (şema) 1 tekerlek 22.5 x 17.00, 495/45 R 22.5 lastik için 1 tekerlek 22.5 x 15.00, 455/45 R 22.5 lastik için |
Tekerleğin montajı
- İmalatçı tarafından öngörülen tespit elemanlarını kullanın (akslar, somunlar, ...)
- Aracın veya dingilin imalatçısı tarafından tavsiye edilen sıkıştırma torklarına dikkat edin (SR)
- Yukarıdaki şemadaki sıkıştırma sırasında dikkat edin
- Sıkıştırma işleminin dinamometrik anahtar ile veya aracın üreticisi tarafından tedarik edilen araçlarla tamamlanmalıdır.
- Darbeli anahtar, bir burkulma duyu kullanılması koşuluyla, sıkıştırma için kullanılabilir.
- 50 km, ardından, bir 100 km daha sonra, sonrasında düzenli olarak, somunların sıkıştırma torkunun kontrol edilmesi gerekmektedir.