Hukuk kılavuzu

Aynı dingil üzerine yasak olan montajlar neler?
Aynı dingil üzerine basit veya ikiz olarak, aşağıdaki Ağır Vasıta lastiklerinin takılması yasaktır :
- de Farklı marka,
- Farklı ebat,
- Farklı kullanım kategorisinde, özel veya kar lastikleri (M+S kabartmalı). Lastik yapısını belirleyen kullanım kategorisidir (desen),
- Farklı yapılar (radyal veya diyagonal),
- Farklı hız göstergeleri,
- Farklı yük kapasitesi göstergeleri,
Emniyetli bir montaj için
Aşağıdaki hallerde aynı dingil üzerine farklı yapıda lastiklerin montajı mümkündür:
- Aynı markadan,
- Aynı ebattan,
- Aynı yapıdan,
- Aynı kullanım kategorisinden,
- Aynı hız koduna sahip,
- Aynı yük kapasitesi göstergelerine sahip,
Michelin, aynı dingil üzerine aynı yapıda veya standart lastikler takılmasını, aynı yapıda lastiklerin çiftli takım kullanımını tavsiye eder.
Lastiklerin aşınması
Lastiğin çevresinde eşit bir şekilde dağılan dört noktadaki başlıca yolların derinliği, dört üzerinde bir noktadan fazlası için bir milimetre altında olmamalıdır.
Trafik Kanunu’nun R.314-1 maddesine göre, aşağıdaki şekilde açıklanmaktadır :
- İnşaat makinelerinde kullanılanlar haricindeki lastikler, görünür yapılarının tüm sürüş yüzeyleri üzerinde şu koşulları arz etmelidirler ;
- Lastik yapılarının yüzeyi veya tabanında hiçbir kumaş görünür olmamalıdır
- lastikler yanakları üzerinde hiçbir derin yarık arz etmemelidir.
Yıpranma kontrolü
Yıpranma kontrolü, daima lastiğin birden fazla noktasında gerçekleştirilmelidir.
Bu kontrol bir derinlik şamandırası ile veya varsa, bir sembol ile yanak üzerinde işaretlenmiş sürüş bandı göstergelerinin incelenmesi ile gerçekleştirilir.
Yasal veya teknik yıpranma sınırına erişilmesi durumunda, lastik çıkarılmalı ve yenisi ile değiştirilmelidir.
Anormal yıpranma durumunda veya aynı dingil üzerinde aşınmadan kaynaklanan bir fark olması durumunda, bir profesyonele danışın.
Yeniden diş açılmış lastiklerin montajı
Fransa’da, Trafik Kanunu’nun 4. Maddesine göre (24.10.94 tarihli karar), 3,5 tonu aşkın Ağır Vasıta araçların, insan veya tehlikeli madde taşıması yapanlar da dâhil, ön ve arkasına yeniden diş açılmış lastikler takılmasına izin verilmektedir…
Kaplanmış lastiklerin montajı
Yeni 16 Ocak 2004 tarihli karar, 109 sayılı düzenlemeye göre onaylanmış kaplama lastiklerin montaj kurallarını belirlemektedir:
Yalnızca yeniden kaplanmış lastikle donatılmış dingil üzerinde tek tip montaj:
Kaplama Ağır Vasıta lastiklerinin özellikleri şu açılardan ortak olmalıdır:
- Kaplayıcının markası,
- Lastiklerin ebadı,
- Lastiklerin yapısı,
- Lastiklerin yük göstergeleri ve hız kodu,
- Lastiklerin kullanım kategorisi.
Karkasın markası her ne olursa olsun, aynı dingil üzerine farklı marka kaplama lastik monte edilmesi YASAKTIR.
Karkasın markası her ne olursa olsun, aynı dingil üzerine aynı marka kaplama lastik monte edilmesine İZİN VERİLMEKTEDİR.
Dingil üzerinde kapma montaj (yeni/kaplama):
Aynı dingil üzerinde onaylı KARMA montaj, ancak aşağıdaki durumlarda mümkündür:
- Yeni markalar ve kaplama markaları aynıdır.
- Karkas markaları aynıdır (yeni ve kaplama).
- Aynı dingil üzerindeki kaplama ve yeni lastik teknik özellikleri aşağıdaki açılardan aynı olmalıdırlar:
- Karkasın ve kaplayıcının markası,
- Lastiklerin ebadı,
- Yapı (radyal veya diyagonal),
- Hız kodu ve yük göstergeleri,
- Kullanım koşulları (yol, her tür arazi, kar - M+S sembolü).
Fransız düzenlemesi, lastiğin YAPISI'na gönderme yapmaz. Aynı dingil üzerine farklı yapılarda yeni veya kaplama lastiklerin monte dilmesi bu nedenle mümkündür. Michelin bu tip bir montajı tavsiye etmez.
MICHELIN Remix® lastikleri, motor dingilleri ve römork (trailer) dingilleri üzerinde kullanım için tasarlanır ve imal edilirler. Motorlu araçların ilk direksiyon dingili üzerine MICHELIN Remix® takmamanızı tavsiye ediyoruz.
Dikkat: Yapıya ilişkin kullanım koşulları es aynı olmalıdır: M+S yazısına gönderme. Michelin, yeni ve kaplama Ağır Vasıta lastikleri üreticisidir. MICHELIN kaplama (REMIX veya RCX işlemi) yalnızca MICHELIN karkas üzerinde gerçekleştirilir. MICHELIN kaplama lastikleri, MICHELIN yeni lastikleri ile aynı dingil üzerinde bulunabilirler.
Lastiğin hazırlanışı
Kullanım ömrü boyunca, bir lastik bir takım zorluklara maruz kalır ve farklı şekillerde hasar görebilir.
Bir lastiğin hasarının önemsenmemesi tehlikelidir. MICHELIN Ağır Vasıta lastikleri bazı koşullarda onarılabilir; bu olasılık daha tasarım aşamalarında öngörülmüştür.
Tüm hasarlar onarılabilir değildir.
Lastik onarımı bilgi ve eğitim isteyen bir iştir. Tamirci, lastik üzerine yapılan müdahalenin kalitesi ve uygunluğundan dolayı tek sorumludur.
Tamir, bir demontaj ve titiz bir iç ve dış inceleme öncesinde sistematik olarak, bir profesyonel tarafından gerçekleştirilir.
Ürünlerin kullanım ömrü
Lastikler, özellikleri zamanla değişen farklı tip malzeme ve bileşenlerden oluşurlar. Bu gelişim, lastiklerin maruz kaldığı depolama (sıcaklık, nem, pozisyon vb.) ve kullanım (hız yükü, şişirme basıncı, tekerleklerin durumu vb.) koşullarına bağlıdır
Yaşlanma faktörlerinin değişken ve ölçülmesi zor olması nedeniyle, Michelin, kullanıcının gerçekleştireceği düzenli kontrollerin yanı sıra, kullanımına devam edip edemeyeceğine karar verecek olan bir kalifiye profesyonel tarafından da düzenli olarak incelenmelidir.
Bu kontrol kullanımına başlamasını takiben 5 yılda, üretim tarihinden itibaren 8 yılda bir gerçekleştirilir.
KIŞ YÖNETMELIKLERI
Country | Depth of tread pattern | Requirement to use tires with M+S or 3PMFS symbols | Use of chains | Definition of winter period |
---|---|---|---|---|
Austria |
5 mm (radial) 6 mm (diagonal) |
YES Drive axles only |
Authorised on drive axle tyres, minimum 2 mm | From 01/11 to 15/04 for trucks and 01/11 to 15/03 for coaches |
Belgium | 1.6 mm | NO | Authorised in winter conditions | |
Bosnia & Herzegovina | 4 mm |
YES Drive axles only |
In the absence of an M+S / 3PMSF symbol on the tyres, chains are obligatory along with a shovel and a bag of sand in the vehicle | From 15/11 to 15/04 |
Croatia | 4 mm |
YES Drive axles only |
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires, minimum 4 mm | Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions |
Czech Republic | 5 mm |
YES Drive axles only |
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tyres, minimum 6 mm. Obligatory when indicated on road signs | From 15/11 to 30/04 or when indicated on road signs |
Denmark | 1 mm | NO | Authorised | |
Finland | 1.6 mm | NO | Authorised in winter conditions | Studded tyres can be used from 01/11 to 31/03 |
France | 1 mm | NO | Authorised | Studded tyres can be used from the Saturday preceding 01/11 until the last Sunday in March |
Germany | 1.6 mm |
YES Drive axles only |
Authorised Speed limited to 50 km/h |
Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions |
Greece | 2 mm on the drive axles and 1.6 mm on all the others | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | Chains compulsory when indicated on road signs |
Hungary | 1.6 mm if the tire dimension is < 750 mm, 3 mm if it is > 750 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | |
Italy | 1.6 mm | NO | Compulsory in the absence of M+S / 3PMSF tires, when indicated on road signs | Chains compulsory when indicated on road signs |
Kosovo | 4 mm |
YES Drive axles only |
Compulsory in winter conditions | Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions |
Luxembourg | 1.6 mm |
YES Drive axles only |
Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions | |
Macedonia | 6 mm on the drive axles and 4 mm on the others. |
YES All axles |
In the absence of an M+S / 3PMSF symbol on the tyres, chains of minimum 4 mm are obligatory, along with a shovel and bag of sand in the vehicle | From 15/11 to 15/03 |
Montenegro | 4 mm |
YES Drive axles only |
Chains, shovel and bag of sand when roads are snow-covered | From 1/11 to 1/04 |
Netherlands | 1.6 mm | NO | NOT authorised | |
Norway | 5 mm |
YES(1) All axles, including lift axles |
Authorised with a requirement to use 3 to 7 pairs of chains depending on the number of axles | From 15/11 to 31/03 |
Poland | 1.6 mm (3 mm for coaches) | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | Chains compulsory when indicated on road signs |
Portugal | 1 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | |
Romania | 1.6 mm | YES | Authorized on drive axles | From 15/11 to 15/03 |
Russia | 4 mm |
YES(1) All axles(2) |
Authorised | The reference period is from 1/12 to 28/02. But any federal subject can extend this period if necessary |
Serbia | 4 mm |
YES Drive axles only |
Chains compulsory on at least 2 drive wheels along with a shovel | From 01/11 to 01/04 |
Slovakia | 3 mm |
YES Drive axles only |
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires or if indicated on road signs | From 15/11 to 31/03 |
Slovenia | 4 mm |
YES Drive axles only |
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires, minimum 3 mm | From 15/11 to 31/03 |
Spain | 1.6 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | Truck traffic can be stopped by the authorities depending on driving conditions |
Sweden | 5 mm |
YES(1) Drive axles |
Authorised | From 01/12 to 01/04 |
Switzerland | 1.6 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | |
Turkey | 4 mm |
YES Drive axles(3) |
Authorise | From 01/12 to 01/04 |
UK | 1 mm | NO | Not compulsory | From 01/12 to 01/04 |
Other EU countries | 1.6 mm | NO | Chains compulsory when indicated on road signs | In some countries, chains or winter tires can be compulsory as dictated by road signs |
(1) The tires must be specifically designed for winter conditions. |
(2) On trailer axles as of 2015. |
(3) On trailer axles in the future. |
Provided for informational purposes only, may be subject to changes in local regulations. |
The M+S symbol is a manufacturer’s independent statement based on their own non-regulatory standards.
The Alpine (3PMSF) symbol is awarded if the tire passes a traction test in winter conditions performed in accordance with UNECE Regulation 117.
The test results are tangible and comparable. 3PMSF is the only real standard for measuring winter mobility.
E2 bilgisi
Michelin tarafından imal edilen lastikler, pazarlanacakları ve kullanılacakları coğrafların sürüş koşullarına göre tasarlanırlar. Avrupa için, MICHELIN lastikleri, aşağıdaki ülkelerde Avrupa’daki sürüş koşullarına adaptasyonlarını ispatlayan E2 sembolünü taşırlar:
Arnavutluk Almanya Andorra Avusturya Belarüs Belçika Bosna-Hersek Hırvatistan Danimarka |
İspanya Estonya Feroe Adaları Finlandiya Fransa Ürdün Yunanistan Grönland Macaristan |
İrlanda İzlanda İtalya Kazakistan Letonya Lihtenştayn Litvanya Lüksemburg Makedonya |
Moldova-Rep. Monako Norveç Hollanda Polonya Portekiz Romanya İngiltere Rusya |
Saint-Marin Slovakya Slovenya İsveç İsviçre Çek Cumhuriyeti Ukrayna Vatikan Yugoslavya |
FRT bilgisi
« FRT » bilgisi (54. Düzenlemede belirtilen : «3.1.15 Bilgi») yalnızca taşıyıcı dingiller için tasarlanan lastikleri kapsar (çekilen dingil lastikleri).
Bu düzenleleme, Avrupa topraklarında kullanılan tüm yeni lastiklere uygulanır: Yani, FRT sembolü taşıyan lastikler yalnızca taşıyıcı dingiller üzerine monte edilebilirler ve diğer tip dingillere takılamazlar.
Michelin, tavsiyelerine uyulmaması durumunda, sürüş esnasındaki sonuçlardan sorumlu tutulamaz.
Kaplama
Başlıca Avrupa düzenmeleri
Pays | Yeniden diş açılan lastiklerin montajına ilişkin kısıtlama | Aşınmaya göre, Ağır Vasıta kaplamaların çıkarılması (kış kullanımları dışında) | |
---|---|---|---|
Minimum derinlik | Görüşler | ||
ALMANYA | Hızı 100 km/saate ulaşan araçların çekici dingilleri üzerinde yasaktır | 1,6 mm | |
AVUSTURYA | Tüm Ağır Vasıtaların çekici dingillerinde yasaktır | 2 mm | |
BELÇİKA | Hiçbiri | 1,6 mm | |
BULGARİSTAN | Tüm Ağır Vasıtaların çekici dingillerinde yasaktır | 1,6 mm | |
HIRVATİSTAN | Hiçbiri | 1,6 mm | |
DANİMARKA | Hiçbiri | 1 mm | |
İSPANYA | Hiçbiri | boş | |
ESTONYA | Hiçbiri | 1,6 mm | |
FİNLANDİYA | Hiçbiri | 1,6 mm | |
FRANSA | Hiçbiri | 1 mm | |
YUNANİSTAN | Hiçbiri | 2 mm | |
MACARİSTAN | Otobüslerin basit dingilleri üzerinde yasaktır |
> 750 mm çaplı lastiklerle otobüsleri için 5 mm Diğer otobüsler için 3 mm Diğer araçlar için 1,6 mm |
|
İTALYA | Hiçbiri | 1,6 mm | |
LETONYA | Hiçbiri | 1,6 mm | |
LİTVANYA | Hiçbiri | 1 mm | |
LÜKSEMBURG | Hiçbiri |
Çekilen araçlar için 1 mm Motorlu araçlar için 1,6 mm |
|
NORVEÇ | Hiçbiri | 1,6 mm | |
HOLLANDA | Hiçbiri | boş | |
POLONYA | Hızı 100 km/saate ulaşan otobüslerin basit dingilleri üzerinde yasaktır |
Hızı 100 km/saate ulaşan otobüsler için 3 mm Diğer araçlar için 1,6 mm |
|
PORTEKİZ | Hiçbiri | ||
ROUMANYA | Hiçbiri | 1,6 mm | |
RUSYA | Tüm Ağır VVasıta araçların çekiş dingilleri üzerinde yasaktır |
Otobüsler için 2 mm Diğer Ağır Vasıtalar için 1 mm |
|
SIRBİSTAN | Hiçbiri | 2 mm | |
SLOVAKYA | Hiçbiri | 1,6 mm | |
SLOVENYA | Hiçbiri | 1,6 mm | |
İSVEÇ | Hiçbiri | 1,6 mm | Çift koşulan dış lastikler. Kış dönemi hariç, minimum derinlik şartı yok. |
İSVİÇRE | Hiçbiri | 1,6 mm | |
ÇEK | Otobüslerin çekiş dingilleri üzerinde yasak | 1,6 mm | |
TÜRKİYE | Hiçbiri | 1,6 mm | |
İNGİLTERE | Hiçbiri | 1 mm | |
UKRAYNA | Tüm Ağır Vasıtaların çekiş dingillerinde yasak |
Otobüsler için 2 mm Diğer Ağır Vasıtalar için 1 mm |