Tavsiyeler

Lastik Kılavuzu

2014 HAZİRANINDAN BERİ LASTİK YANAK YAZILARINDA YAPILAN YENİLİKLER

MICHELIN, lastikler üzerinde yer alan bilgilerin kolay okunup anlaşılabilmesi için yeni bir işaretleme sistemi kullanmaktadır.

Bu yeni markalama, üç alanda organize edilir:

  • MICHELIN markası : Ürünün orijinalliğini garantiler.
  • Lastiğin serisi: Kullanımınızın tanımlanması.
  • Lastiğin ebadı ve pozisyonu : Araç üzerindeki pozisyonu.

Bu markalama ürünün tanınmasını ve kullanımının anlaşılmasını kolaylaştırır. Dingiller üzerindeki pozisyon bildirimi kolaylaştırır.

Kaplanan lastikler de yenilendikçe bu yeni markalama uygulanmasından faydalanmaktadır.

Michelin lastik tanımlamaları

Bugün MICHELIN lastikleri şu prensibe göre adlandırılmaktadırlar:

appellation1

Bu adlar, lastiğin kullanım çevresinin belirlenmesi için yeni bir sürüme doğru gelişim arz ederler: Bu adlar, MICHELIN XTE 2’nin MICHELIN X® MULTI™ T olarak değiştirilmesi gibi, ürünlerin yenilenmelerine göre ortaya çıkarlar:

appellation2

Bazı durumlarda, ürün adları ayrıca araç sahibinin özel beklentilerine cevap vermek üzere ürünün özel bir avantajını ifade eden bir opsiyon da içerirler. Örneğin:

appellation3

* Böyle bir ürün bulunmamaktadır. Örnek amaçlı verilmiştir.

OPSİYONLAR
ENERGY™: Yakıt tasarrufu
GRIP : Her mevsim yol tutuş
WINTER : Kış koşulları
ICEGRIP : Buzda yol tutuş
HD : Güçlendirilmiş karkas
HL : Yüksek yük taşıma
Bu liste uzayabilir.

Noktaları inceleyin

  • Kullanım sınırı göstergesi
  • Kullanım alanını belirten resim
  • Kullanım alanını logosu
  • Lastik imalat yılına ve fabrika kurallarına göre DOT (hafta + yıl)
  • Regroovable : Yeniden diş açılabilir lastik
  • Ebat bilgilendirmeleri:
    Lastiğin kesit genişliği (mm)
    Serisi: (yüksekliğin kesit genişliğine oranı x 100)
    R: lastiğin yapısı (Radyal)
    Lastiğin jant çapı (inch)
  • Yük kapasitesi indeksleri ve hız indeksi
    Ebada göre tek nokta yerleşimi
  • Lastiğin pozisyonunu gösteren silüet
  • Toublesse: iç lastiksiz kullanıldığının işareti
  • Lastiğin pozisyonunu belirten harf
  • MICHELIN markasının logosu
  • Avrupa homologasyon işaretlemesi
  • M + S bilgisi, kullanım kategorisi

Hız endeksleri

HIZ ENDEKSLERİ Km /saat olarak hız
D 65
E 70
F 80
G 90
HIZ ENDEKSLERİ Km/saat olarak hız
J 100
K 110
L 120
M 130
HIZ ENDEKSLERİ Km/saat olarak hız
N 140
P 150
Q 160
R 170

Yük indeksi

INDEKS  Yük kg
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
INDEKS Yük kg
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
INDEKS Yük  kg
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3150
149 3250
150 3350
151 3350
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
INDEKS Yük kg
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000
171 6150
172 6300
173 6500
174 6700
175 6900
176 7100
177 7300
178 7500
179 7750
 

Tonajlı kullanımın riskleri 

Lastiğin üzerinde belirtilen yük kapasitesinden fazla yük ile kullanmak lastiğin yapısında geri dönülemez hasarlara neden olarka lastiğin aşırı ısınmasına, yanmasına hatta parçalanarak kullanılmaz hale gelmesine neden olabilir.

Ağır vasıta lastiği seçimi: önemli bir aşama

MICHELIN ağır vasıtalar için, kullanım koşuluna ve araç çeşitlerine göre farklı seçenekler sunar. Yasal mevzuat ve teknik talimatlara uyumlu olarak, Michelin size ürün seçimi ve kullanılması alanında yardımcı olur.

Kullanıma ilişkin uyarılar ve talimatlar

Ülkenizde yürürlükte bulunan düzenlemelere ve araç üreticileri ve imalatçılar tarafından tavsiye edilen donanımlara uyun: Ebatlar, yük endeksleri, hız endeksi, yapı… Orijinal donanımın değiştirilmesi söz konusu ise, ülkenizde yürürlükte bulunan düzenlemeyi kontrol edin. Bazı ülkelerde, bu şekilde değiştirilen aracın bir resmi izin alması gerekmektedir.

Farklı kullanım koşullarını dikkate alın. En uygun lastiği bulmak için, kendi beklentilerinize dikkat edin (uzun yol, kış mevsiminde kullanım, zorlu koşullar…).

Emniyetiniz açısından ve yürürlükte bulunan düzenlemelere uymak için, bir ikinci el lastiği veya kullanılmış lastiği bir profesyonele kontrol ettirin.

Aynı dingil üzerinde bulunan lastikler için bazı kriterler belirlenmiştir. Bazı ülkelerin düzenlemelerinde aynı dingil üzerinde kullanılabilecek lastiklerin diş derinliği farkları belirtilmiştir, ve ayrıca gerek zorunlu olarak gerek şiddetle tavsiye edilir şeklinde aynı desen kullanımı gerekliliği de belirtilmiştir.

Lastiği asla belirtilen teknik özelliklerinin ötesinde kullanmayın. Aracın bazı aşırı veya normal olmayan geometrik ayarları, lastiğinizin performansı üzerinde sorun olumsuz etki yaratabilir.

Ağır vasıta lastiğinizin yanlış seçilmesi veya hatalı kullanılması da, bazı mekanik parçaların erken bozulmasına neden olabilir.

3 adımda ağır vasıtanıza en uygun lastiğin seçimi

Ağır vasıtalarda başlıca üç dingil bulunur: Direksiyon dingili, Motor dingili ve Taşıyıcı dingiller.

Essieux

Emniyetli bir sürüş ve optimal randıman için, bazı seçim kriterlerine uyun.

Takip edilmesi gereken 3 aşama:

Lastiğinizin kullanım alanını doğru belirleyin

MICHELIN'in ağır vasıtalara yönelik 6 lastik serisi arasından seçiminizi yapın. Her seri farklı ihtiyaçlara ve farklı kullanımlara cevap verir.

Lastiğin ebadını doğru belirleyin

Bir dingilin maksimum yük kapasitesi, yürürlükte bulunan düzenlemeye göre araç üreticisi tarafından belirlenir. Bu dingile daha yüksek yük kapasitesi olan lastikler takılması, imalatçının resmi onaylı yük değerinin aşılmasına izin vermez.

Tek veya çift kullanımlı her ağır vasıta lastik ebadı için: ETRTO'nun "Standart El Kitapçığı"nı inceleyin ve/veya imalatçı tavsiyelerine bakın.

Resmi onayı olmayan bir jant üzerine asla lastik takmayın: Tekerlek ve/veya lastik hasar görebilir, düzensiz bir temas yüzeyi söz konusu olabilir, karkas , yol tutuşu, ve lastiğin ömrünü olumsuz yönde etkileyebilir.

Uygun yapıyı seçme

Araç üzerinde hangi pozisyonda kullanılacağına karar vermek için aşağıdaki noktalara uyunuz;

Bir yönlendirici (ön)dingil için;

  • Sadece «F» veya «Z» işaretli lastikleri kullanın
  • Ön dingillerde(yönlendirici oldukları için) asla «T» işaretli lastik kullanmayın

Bir çeker dingilde «D» işaretli lastikleri kullanın

Bir taşıyıcı dingilde «T» işaretli lastikleri kullanın

* Tavsiyelerine uygun olmayan durumlardan doğabilecek zararlardan Michelin sorumlu tutulamaz.

Essieux-camion

*Bu lastikler, taşıyıcı dingil üzerinde kullanım için özel olarak geliştirilmiş ve motorlu araçların yönlendirici (ön) dingilleri üzerine monte edilmek üzere tasarlanmamışlardır. Tavsiyelerine uygun olmayan durumlardan doğabilecek zararlardan Michelin sorumlu tutulamaz.

Bir yönlendirici (ön) dingilde:
Yalnızca « F » veya « Z » işaretli lastikler kullanmak gerekir. Bunlar, motorlu araçların yönlendirici (ön) dingillerinin özel sürüş ihtiyaçlarına cevap vermek üzere tasarlanmış ve imal edilmişlerdir: Dinamik yük, dingillerin geometrik açıları, yüksek kilometre randımanı vb.

Bir çeker (motor) dingilde:
Yalnızca « D » veya « Z » işaretli lastikler kullanmak gerekir. « D » işaretli lastikler, motor ve frenleme torklarının aktarımları, ikili kullanım, aracın en yüksek yük kapasiteli dingili vb. Çeker (motor) dingillerin özel ihtiyaçlarına karşılık vermek üzere tasarlanmış ve imal edilmişlerdir « Z » işaretli lastikler, Çeker (motor) dingillerinde kullanılabilirler, ancak, bu dingilin performansı dikkate alınacak olunursa, « D » işaretli lastikler en iyi sonucu verecektir. Bazı kullanım koşullarına, « Z » işaretli lastikler çeker (motor) dingil üzerinde kullanım açısından da en iyi sonucu verecek şekilde üretilmiştir: Örneğin şehir içi kullanım lastikleri X INCITY.

Bir taşıyıcı dingilde:
Yalnızca « T » veya « Z » işaretli lastikler kullanmak gerekir. Bu yapılar, taşıyıcı dingillerinStatik ve dinamik yük, yanal sürtünme, orta dingiller üzerinde yüksek kilometre randımanı vb özel ihtiyaçlarına karşılık vermek üzere tasarlanmış ve imal edilmişlerdir. « T » işaretli lastikler,çekilen araçlara (römork veya yarı römork) uygun yük ve hız indekslerini taşırlar. « Z » işaretli lastiği bu dingillere monte ederken, yük ve hız indekslerinin dingilin ihtiyaçlarına uygun olduğunu kontrol ediniz. Avrupa'da MICHELIN 'nin « T » işaretli lastikleri ETRTO tarafından belirtilen « FRT » (Free Rolling Tyre) işaretini taşır;
Yönlendirme (ön) veya Çeker (motor) dingilleri üzerinde asla « T » işaretli lastiklerin kullanılmaması gerekir.

FRT işaretlemesi:
FRT işaretlemesi, Avrupa 54. regülasyonunda belirtilmiştir: Bu işaretleme, taşıyıcı dingiller için özel olarak tasarlanmış lastiklerde kullanılır (çekilen dingilde kullanılan lastikler). Bu düzenleme, Avrupa sınırlarında kullanılan tüm yeni lastikler için geçerlidir: Yani FRT sembolü bulunan lastikler, yalnızca taşıyıcı dingiller üzerinde kullanılacak şekilde onaylanmışlardır ve diğer dingiller üzerinde kullanılamazlar. Michelin lastikleri üzerine FRT işaretlemesini uygular. Tavsiyelerine uygun olmayan durumlardan doğabilecek zararlardan Michelin sorumlu tutulamaz.

TAŞIYICI KARKAS

TAŞIYICI KARKAS

AMORTİ EDİLMİŞ YANAK

AMORTİ EDİLMİŞ YANAK

LASTİK TABANI AKTARIR

LASTİK TABANI AKTARIR

KURON KAPLAMALAR YOL GÖSTERİYORLAR

KURON KAPLAMALAR YOL GÖSTERİYORLAR

AŞINMAYA KARŞI DİRENÇLİ KAUÇUK

AŞINMAYA KARŞI DİRENÇLİ KAUÇUK

İlerlemeye karşı koyan güçler

Yer değiştirmek için enerji gerekir. Yakot tüketimini indirgemek için, araçların hareketine karşı koyan güçlerin etkisinin azaltılması gerekir (Aracın ağırlığına bağlı yerçekimi, havanın direnci, mekanik sürtünmeler). Lastiklerin çoğunlukla olduğundan düşük tahmin edilen sürüş direnci, yakıt tüketiminden 1/3 oranında sorumludur.

Aerodinamik çekiş, yerçekimi ve süredurum

resistance_01

Mekanik sürtünme ve motor randımanı

resistance_02

Lastiklerin direnci

resistance_03

Tekerlek, emniyet faktörü

Tekerlek, aracın gerçek bir emniyet faktörüdür. Çünkü,

  • Lastik ile su geçirmezliğini sağlar
  • Yükü taşır
  • Yakıt tasarrufu sağlar
  • Gücü aktarır
  • Isının yayılmasına yardımcı olur
  • Ağırlık kazancı sağlar
  • Aracın estetiğine katkıda bulunur
roue2

Jantın ve tekerleğin, öngörülen kullanım için yeterli bir dirence sahip olduğundan emin olmak için jant ve tekerlek üreticilerine danışın. *

* Kaynak ETRTO

Tekerlek adları

Innovations_Roue_a_Valve_V0R3_decoupe_01

Korumalı valfli tekerlek

Valfin hasar görmesinden kaçınmak için (tekerlek içine bir nesne girdiğinde), Michelin korumalı valfli tekerlek kullanılmasını önerir (Tekerlek ALV).

Valf diskin dışına yerleştirilir.

Tekerlek ALV

Valf emniyet altındadır.

Klasik tekerlek

Disk ve fren kaliperi arasına bir taş sıkışırsa, tehlikelidir.

roue_alv
roue_classique_ilv

Değiştirilebilir tekerlek

Çift çıkışlı bir valf ile donatılmış, yarı römork ve römork için değiştirilmiş tekerlek, gerekirse lastik takımının döndürülmesini sağlar.

Değiştirilebilir tekerlek (REV)

roue_reversible

X-One tekerlek

Tekerlek+ X-One lastik takımı, 130 kg daha fazla yük taşınmasını sağlar ve tüketimi %1,5 oranında azaltır.

Çift tekerlekler

X ONE tekerlek

Roues-jumelees
Roue-X-One

Çift tekerlekler (şema)

2 tekerlek 22.5 x 9.00, 315/70 R 22.5 lastik için

2 tekerlek 22.5 x 7.50, 275/70 R 22.5 lastik için

X-One tekerlek (şema)

1 tekerlek 22.5 x 17.00, 495/45 R 22.5 lastik için

1 tekerlek 22.5 x 15.00, 455/45 R 22.5 lastik için

Tekerleğin montajı

Innovations_Roue_a_Valve
  • İmalatçı tarafından öngörülen tespit elemanlarını kullanın (akslar, somunlar, ...)
  • Aracın veya dingilin imalatçısı tarafından tavsiye edilen sıkıştırma torklarına dikkat edin (SR)
  • Yukarıdaki şemadaki sıkıştırma sırasında dikkat edin
  • Sıkıştırma işleminin dinamometrik anahtar ile veya aracın üreticisi tarafından tedarik edilen araçlarla tamamlanmalıdır.
  • Darbeli anahtar, bir burkulma duyu kullanılması koşuluyla, sıkıştırma için kullanılabilir.
  • 50 km, ardından, bir 100 km daha sonra, sonrasında düzenli olarak, somunların sıkıştırma torkunun kontrol edilmesi gerekmektedir.