Tavsiyeler

Hukuk kılavuzu

Aynı dingil üzerine yasak olan montajlar neler?

Aynı dingil üzerine basit veya ikiz olarak, aşağıdaki Ağır Vasıta lastiklerinin takılması yasaktır :

  • de Farklı marka,
  • Farklı ebat,
  • Farklı kullanım kategorisinde, özel veya kar lastikleri (M+S kabartmalı). Lastik yapısını belirleyen kullanım kategorisidir (desen),
  • Farklı yapılar (radyal veya diyagonal),
  • Farklı hız göstergeleri,
  • Farklı yük kapasitesi göstergeleri,

Emniyetli bir montaj için

Aşağıdaki hallerde aynı dingil üzerine farklı yapıda lastiklerin montajı mümkündür:

  • Aynı markadan,
  • Aynı ebattan,
  • Aynı yapıdan,
  • Aynı kullanım kategorisinden,
  • Aynı hız koduna sahip,
  • Aynı yük kapasitesi göstergelerine sahip,

Michelin, aynı dingil üzerine aynı yapıda veya standart lastikler takılmasını, aynı yapıda lastiklerin çiftli takım kullanımını tavsiye eder.

Lastiklerin aşınması

Lastiğin çevresinde eşit bir şekilde dağılan dört noktadaki başlıca yolların derinliği, dört üzerinde bir noktadan fazlası için bir milimetre altında olmamalıdır.

usure

Trafik Kanunu’nun R.314-1 maddesine göre, aşağıdaki şekilde açıklanmaktadır :

  • İnşaat makinelerinde kullanılanlar haricindeki lastikler, görünür yapılarının tüm sürüş yüzeyleri üzerinde şu koşulları arz etmelidirler ;
  • Lastik yapılarının yüzeyi veya tabanında hiçbir kumaş görünür olmamalıdır
  • lastikler yanakları üzerinde hiçbir derin yarık arz etmemelidir.

Yıpranma kontrolü

Yıpranma kontrolü, daima lastiğin birden fazla noktasında gerçekleştirilmelidir.

Bu kontrol bir derinlik şamandırası ile veya varsa, bir sembol ile yanak üzerinde işaretlenmiş sürüş bandı göstergelerinin incelenmesi ile gerçekleştirilir.

Yasal veya teknik yıpranma sınırına erişilmesi durumunda, lastik çıkarılmalı ve yenisi ile değiştirilmelidir.

Anormal yıpranma durumunda veya aynı dingil üzerinde aşınmadan kaynaklanan bir fark olması durumunda, bir profesyonele danışın.

Yeniden diş açılmış lastiklerin montajı

Fransa’da, Trafik Kanunu’nun 4. Maddesine göre (24.10.94 tarihli karar), 3,5 tonu aşkın Ağır Vasıta araçların, insan veya tehlikeli madde taşıması yapanlar da dâhil, ön ve arkasına yeniden diş açılmış lastikler takılmasına izin verilmektedir…

pneus-recreuses

Kaplanmış lastiklerin montajı

Yeni 16 Ocak 2004 tarihli karar, 109 sayılı düzenlemeye göre onaylanmış kaplama lastiklerin montaj kurallarını belirlemektedir:

Yalnızca yeniden kaplanmış lastikle donatılmış dingil üzerinde tek tip montaj:

Kaplama Ağır Vasıta lastiklerinin özellikleri şu açılardan ortak olmalıdır:

  • Kaplayıcının markası,
  • Lastiklerin ebadı,
  • Lastiklerin yapısı,
  • Lastiklerin yük göstergeleri ve hız kodu,
  • Lastiklerin kullanım kategorisi.

Karkasın markası her ne olursa olsun, aynı dingil üzerine farklı marka kaplama lastik monte edilmesi YASAKTIR.

Karkasın markası her ne olursa olsun, aynı dingil üzerine aynı marka kaplama lastik monte edilmesine İZİN VERİLMEKTEDİR.

Dingil üzerinde kapma montaj (yeni/kaplama):

Aynı dingil üzerinde onaylı KARMA montaj, ancak aşağıdaki durumlarda mümkündür:

  • Yeni markalar ve kaplama markaları aynıdır.
  • Karkas markaları aynıdır (yeni ve kaplama).
  • Aynı dingil üzerindeki kaplama ve yeni lastik teknik özellikleri aşağıdaki açılardan aynı olmalıdırlar:
    • Karkasın ve kaplayıcının markası,
    • Lastiklerin ebadı,
    • Yapı (radyal veya diyagonal),
    • Hız kodu ve yük göstergeleri,
    • Kullanım koşulları (yol, her tür arazi, kar - M+S sembolü).
schema-legende

Fransız düzenlemesi, lastiğin YAPISI'na gönderme yapmaz. Aynı dingil üzerine farklı yapılarda yeni veya kaplama lastiklerin monte dilmesi bu nedenle mümkündür. Michelin bu tip bir montajı tavsiye etmez.

MICHELIN Remix® lastikleri, motor dingilleri ve römork (trailer) dingilleri üzerinde kullanım için tasarlanır ve imal edilirler. Motorlu araçların ilk direksiyon dingili üzerine MICHELIN Remix® takmamanızı tavsiye ediyoruz.

Dikkat: Yapıya ilişkin kullanım koşulları es aynı olmalıdır: M+S yazısına gönderme. Michelin, yeni ve kaplama Ağır Vasıta lastikleri üreticisidir. MICHELIN kaplama (REMIX veya RCX işlemi) yalnızca MICHELIN karkas üzerinde gerçekleştirilir. MICHELIN kaplama lastikleri, MICHELIN yeni lastikleri ile aynı dingil üzerinde bulunabilirler.

Lastiğin hazırlanışı

Kullanım ömrü boyunca, bir lastik bir takım zorluklara maruz kalır ve farklı şekillerde hasar görebilir.

Bir lastiğin hasarının önemsenmemesi tehlikelidir. MICHELIN Ağır Vasıta lastikleri bazı koşullarda onarılabilir; bu olasılık daha tasarım aşamalarında öngörülmüştür.

Tüm hasarlar onarılabilir değildir.

Lastik onarımı bilgi ve eğitim isteyen bir iştir. Tamirci, lastik üzerine yapılan müdahalenin kalitesi ve uygunluğundan dolayı tek sorumludur.

Tamir, bir demontaj ve titiz bir iç ve dış inceleme öncesinde sistematik olarak, bir profesyonel tarafından gerçekleştirilir.

Ürünlerin kullanım ömrü

Lastikler, özellikleri zamanla değişen farklı tip malzeme ve bileşenlerden oluşurlar. Bu gelişim, lastiklerin maruz kaldığı depolama (sıcaklık, nem, pozisyon vb.) ve kullanım (hız yükü, şişirme basıncı, tekerleklerin durumu vb.) koşullarına bağlıdır

Yaşlanma faktörlerinin değişken ve ölçülmesi zor olması nedeniyle, Michelin, kullanıcının gerçekleştireceği düzenli kontrollerin yanı sıra, kullanımına devam edip edemeyeceğine karar verecek olan bir kalifiye profesyonel tarafından da düzenli olarak incelenmelidir.

Bu kontrol kullanımına başlamasını takiben 5 yılda, üretim tarihinden itibaren 8 yılda bir gerçekleştirilir.

KIŞ YÖNETMELIKLERI

Country Depth of tread pattern Requirement to use tires with M+S or 3PMFS symbols Use of chains Definition of winter period
Austria 5 mm (radial)
6 mm (diagonal)
YES
Drive axles only
Authorised on drive axle tyres, minimum 2 mm From 01/11 to 15/04 for trucks and 01/11 to 15/03 for coaches
Belgium 1.6 mm NO Authorised in winter conditions  
Bosnia & Herzegovina 4 mm YES
Drive axles only
In the absence of an M+S / 3PMSF symbol on the tyres, chains are obligatory along with a shovel and a bag of sand in the vehicle From 15/11 to 15/04
Croatia 4 mm YES
Drive axles only
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires, minimum 4 mm Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions
Czech Republic 5 mm YES
Drive axles only
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tyres, minimum 6 mm. Obligatory when indicated on road signs From 15/11 to 30/04 or when indicated on road signs
Denmark 1 mm NO Authorised  
Finland 1.6 mm NO Authorised in winter conditions Studded tyres can be used from 01/11 to 31/03
France 1 mm NO Authorised Studded tyres can be used from the Saturday preceding 01/11 until the last Sunday in March
Germany 1.6 mm YES
Drive axles only
Authorised
Speed limited to 50 km/h
Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions
Greece 2 mm on the drive axles and 1.6 mm on all the others NO Chains compulsory when indicated on road signs Chains compulsory when indicated on road signs
Hungary 1.6 mm if the tire dimension is < 750 mm, 3 mm if it is > 750 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs  
Italy 1.6 mm NO Compulsory in the absence of M+S / 3PMSF tires, when indicated on road signs Chains compulsory when indicated on road signs
Kosovo 4 mm YES
Drive axles only
Compulsory in winter conditions Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions
Luxembourg 1.6 mm YES
Drive axles only
  Definition of winter conditions: snow-, ice- or slush-covered roads, or forecasts of these conditions
Macedonia 6 mm on the drive axles and 4 mm on the others. YES
All axles
In the absence of an M+S / 3PMSF symbol on the tyres, chains of minimum 4 mm are obligatory, along with a shovel and bag of sand in the vehicle From 15/11 to 15/03
Montenegro 4 mm YES
Drive axles only 
Chains, shovel and bag of sand when roads are snow-covered From 1/11 to 1/04
Netherlands 1.6 mm NO NOT authorised  
Norway 5 mm YES(1)
All axles, including lift axles
Authorised with a requirement to use 3 to 7 pairs of chains depending on the number of axles From 15/11 to 31/03
Poland 1.6 mm (3 mm for coaches) NO Chains compulsory when indicated on road signs Chains compulsory when indicated on road signs
Portugal 1 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs  
Romania 1.6 mm YES Authorized on drive axles From 15/11 to 15/03
Russia 4 mm YES(1)
All axles(2)
Authorised The reference period is from  1/12 to 28/02. But any federal subject can extend this period if necessary
Serbia 4 mm YES
Drive axles only
Chains compulsory on at least 2 drive wheels along with a shovel From 01/11 to 01/04
Slovakia 3 mm YES
Drive axles only
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires or if indicated on road signs From 15/11 to 31/03
Slovenia 4 mm YES
Drive axles only
Authorised in the absence of M+S / 3PMSF tires, minimum 3 mm From 15/11 to 31/03
Spain 1.6 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs Truck traffic can be stopped by the authorities depending on driving conditions
Sweden 5 mm YES(1)
Drive axles
Authorised From 01/12 to 01/04
Switzerland 1.6 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs  
Turkey 4 mm YES
Drive axles(3)
Authorise From 01/12 to 01/04
UK 1 mm NO Not compulsory From 01/12 to 01/04
Other EU countries 1.6 mm NO Chains compulsory when indicated on road signs In some countries, chains or winter tires can be compulsory as dictated by road signs
(1) The tires must be specifically designed for winter conditions.
(2) On trailer axles as of 2015.
(3) On trailer axles in the future.
Provided for informational purposes only, may be subject to changes in local regulations.

The M+S symbol is a manufacturer’s independent statement based on their own non-regulatory standards.
The Alpine (3PMSF) symbol is awarded if the tire passes a traction test in winter conditions performed in accordance with UNECE Regulation 117.
The test results are tangible and comparable. 3PMSF is the only real standard for measuring winter mobility.

E2 bilgisi

Michelin tarafından imal edilen lastikler, pazarlanacakları ve kullanılacakları coğrafların sürüş koşullarına göre tasarlanırlar. Avrupa için, MICHELIN lastikleri, aşağıdaki ülkelerde Avrupa’daki sürüş koşullarına adaptasyonlarını ispatlayan E2 sembolünü taşırlar:

Arnavutluk

Almanya

Andorra

Avusturya

Belarüs

Belçika

Bosna-Hersek

Hırvatistan

Danimarka

İspanya

Estonya

Feroe Adaları

Finlandiya

Fransa

Ürdün

Yunanistan

Grönland

Macaristan

İrlanda

İzlanda

İtalya

Kazakistan

Letonya

Lihtenştayn

Litvanya

Lüksemburg

Makedonya

Moldova-Rep.

Monako

Norveç

Hollanda

Polonya

Portekiz

Romanya

İngiltere

Rusya

Saint-Marin

Slovakya

Slovenya

İsveç

İsviçre

Çek Cumhuriyeti

Ukrayna

Vatikan

Yugoslavya

FRT bilgisi

« FRT » bilgisi (54. Düzenlemede belirtilen : «3.1.15 Bilgi») yalnızca taşıyıcı dingiller için tasarlanan lastikleri kapsar (çekilen dingil lastikleri).

Bu düzenleleme, Avrupa topraklarında kullanılan tüm yeni lastiklere uygulanır: Yani, FRT sembolü taşıyan lastikler yalnızca taşıyıcı dingiller üzerine monte edilebilirler ve diğer tip dingillere takılamazlar.

Michelin, tavsiyelerine uyulmaması durumunda, sürüş esnasındaki sonuçlardan sorumlu tutulamaz.

Kaplama

Başlıca Avrupa düzenmeleri

Pays Yeniden diş açılan lastiklerin montajına ilişkin kısıtlama Aşınmaya göre, Ağır Vasıta kaplamaların çıkarılması (kış kullanımları dışında)
Minimum derinlik Görüşler
ALMANYA Hızı 100 km/saate ulaşan araçların çekici dingilleri üzerinde yasaktır 1,6 mm  
AVUSTURYA Tüm Ağır Vasıtaların çekici dingillerinde yasaktır 2 mm  
BELÇİKA Hiçbiri 1,6 mm  
BULGARİSTAN Tüm Ağır Vasıtaların çekici dingillerinde yasaktır 1,6 mm  
HIRVATİSTAN Hiçbiri 1,6 mm  
DANİMARKA Hiçbiri 1 mm  
İSPANYA Hiçbiri boş  
ESTONYA Hiçbiri 1,6 mm  
FİNLANDİYA Hiçbiri 1,6 mm  
FRANSA Hiçbiri 1 mm  
YUNANİSTAN Hiçbiri 2 mm  
MACARİSTAN Otobüslerin basit dingilleri üzerinde yasaktır > 750 mm çaplı lastiklerle otobüsleri için 5 mm
Diğer otobüsler için 3 mm
 Diğer araçlar için 1,6 mm
 
İTALYA Hiçbiri 1,6 mm  
LETONYA Hiçbiri 1,6 mm  
LİTVANYA Hiçbiri 1 mm  
LÜKSEMBURG Hiçbiri Çekilen araçlar için 1 mm
Motorlu araçlar için 1,6 mm
 
NORVEÇ Hiçbiri 1,6 mm  
HOLLANDA Hiçbiri boş  
POLONYA Hızı 100 km/saate ulaşan otobüslerin basit dingilleri üzerinde yasaktır Hızı 100 km/saate ulaşan otobüsler için 3 mm
 Diğer araçlar için 1,6 mm
 
PORTEKİZ Hiçbiri    
ROUMANYA Hiçbiri 1,6 mm  
RUSYA Tüm Ağır VVasıta araçların çekiş dingilleri üzerinde yasaktır Otobüsler için 2 mm
Diğer Ağır Vasıtalar için 1 mm
 
SIRBİSTAN Hiçbiri 2 mm  
SLOVAKYA Hiçbiri 1,6 mm  
SLOVENYA Hiçbiri 1,6 mm  
İSVEÇ Hiçbiri 1,6 mm Çift koşulan dış lastikler. Kış dönemi hariç, minimum derinlik şartı yok.
İSVİÇRE Hiçbiri 1,6 mm  
ÇEK Otobüslerin çekiş dingilleri üzerinde yasak 1,6 mm  
TÜRKİYE Hiçbiri 1,6 mm  
İNGİLTERE Hiçbiri 1 mm  
UKRAYNA Tüm Ağır Vasıtaların çekiş dingillerinde yasak Otobüsler için 2 mm
Diğer Ağır Vasıtalar için 1 mm